Dalam pelaksanaan aktiviti pengajaran dan pembelajaran
sains, pelbagai kaedah digunakan untuk mengembangkan minda seseorang murid
dalam memperolehi pengetahuan yang bukan setakat daripada pengetahuan sedia
ada, tetapi juga melalui pengalaman pembelajaran. Berdasarkan kurikulum sains
sekolah rendah, guru memanipulasikan kaaedah
pengajaran dan pembelajaran dengan menggunakan kreativiti mereka sendiri
untuk memangkinkan pembelajaran dan murid memperoleh pengetahuan, kemahiran, sikap
dan nilai yang dihasratkan.Terdapat beberapa perbezaan bagi kaedah penyiasatan,
eksperimen dan demonstrasi seperti yang dinyatakan dalam jadual di bawah:
Ciri-ciri
|
Penyiasatan
|
Eksperimen
|
Demonstrasi
|
Maksud
|
Merupakan
kaedah saintifik mencari pengetahuan yang melibatkan kaedah mengenalpasti dan
formula sesuatu masalah
|
Kaedah
pengujian dengan matlamat menjelaskan realiti untuk meningkatkan pemahaman
sesuatu fenomena
|
Merupakan kaedah pengajaran dan pembelajaran
berpusatkan guru di mana guru akan memperlihatkan dan memperjelaskan sesuatu
uji kaji atau aktiviti di hadapan murid.
|
Objektif
|
Melatih
pelajar menguasai kemahiran sains, mengukur, membuat pembacaan
|
Untuk
menguji hipotesis dan memberi peluang murid menentukan aktiviti eksperimen
mengikut kesesuaian aras pemikiran murid
|
Untuk
membolehkan murid menguasai konsep dan prinsip dengan mudah dan mewujudkan
pengalaman berguna
|
Strategi pengajaran dan pembelajaran
|
Berpusatkan
murid dan bahan
|
Berpusatkan
murid dan bahan
|
Berpusatkan
guru dan bahan
|
Peranan
guru
|
Sebagai kolaborator
iaitu seorang rakan dalam penemuan sains
|
Sebagai
fasilitator semasa pelaksanaan aktiviti
|
Sebagai
penunjuk cara dan penyampai maklumat atau konsep sains yang ditunjukkan
|
Teknik aktiviti
|
Aktiviti
hands-on,minds-on, mencari maklumat daripada sumber rujukan seperti daripada media
cetak, media elektronik dan juga
daripada guru
|
Bersoal
jawab, menjalankan amali sains, perbincangan
|
Tunjuk
cara
|
Dari aspek objektif atau tujuan
kaedah digunakan melalui Konsep Daya di bawah tajuk Kesan Daya Terhadap
Pergerakan Kelajuan Objek, eksperimen dijalankan adalah untuk menguji hipotesis
dan kebenaran sesuatu konsep demi meningkatkan pemahaman terhadap sesuatu
fenomena. Kaedah penyiasatan pula adalah bertujuan untuk mendapatkan maklumat
bagi penyelesaian sesuatu masalah di samping dapat menyerapkan kemahiran
saintifik dalam diri murid tersebut. Kaedah demonstrasi pula dijalankan
biasanya apabila kaedah eksperimen tidak dapat dijalankan oleh murid secara
berkumpulan disebabkan oleh kekangan masa, bahaya akan peralatan yang terlibat
seperti penggunaan kaca sebagai radas amali untuk dikaitkan dengan daya geseran
dan kelajuan objek yang digerakkan di atasnya dan lemah kemahiran manipulatif
bagi kumpulan murid yang lemah membuat amali. Kumpulan murid ini ialah kumpulan
yang mempunyai tahap kognitif yang lemah dan tidak dapat mengendalikan
peralatan serta radas makmal dengan betul dan cermat.
Aspek
pelaksanaan kaedah ekperimen untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran Kesan
Daya Geseran Terhadap Kelajuan Pergerakan Objek, guru akan menentukan bentuk
aktiviti amali dan tempat pelaksanaan
yang akan dijalankan serta radas yang akan digunakan oleh murid-murid itu
nanti. Murid-murid pula akan melaksanakan amali mereka secara berkumpulan.Murid
menjalankan amali dengan menggerakkan sebuah kereta mainan di atas landasan
yang mempunyai jenis permukan berbeza iaitu licin, kasar dan sederhana licin
dan kasar. Murid akan mengumpul data dengan mencatat kelajuan dan jarak dilalui
oleh kereta mainan Bagi kumpulan murid yang aras kognitifnya agak lemah, guru
akan membimbing murid dan memberikan panduan dengan menyatakan arahan langkah
demi langkah yang harus diikuti oleh murid-murid dalam melaksanakan amali.
Berbeza dengan penyiasatan, aktiviti yang
dijalankan berdasarkan Konsep Daya di bawah tajuk Kesan Daya geseran Terhadap
Kelajuan Pergerakan Objek, adalah berdasarkan hands-on dan minds-on. Murid akan
mengenalpasti masalah dan membina hipotesis. Murid akan berusaha sendiri
mendapatkan maklumat tentang ciri-ciri daya geseran dan kaitan antara daya
dengan kelajuan dengan pergi ke pusat sumber untuk mencari dan merujuk maklumat
daripada bahan bercetak seperti ensiklopedia, majalah sains dan buku rujukan
lain atau ke makmal komputer bagi mendapatkan maklumat bahan media elektronik
dengan melayari laman internet yang berkaitan dengan tajuk tugasan. Segala
maklumat dan data akan dikumpul sebelum ianya dianalisis dan inferens dibuat.
Eksperiemen melalui amali akan dijalankan untuk menguji hipotesis dibina dan
mengesahkan maklumat daripada penyiasatan dijalankan.
Melalui
kaedah demonstrasi pula dengan Konsep Daya, guru menyediakan radas dan membuat
tunjuk cara di hadapan murid. Radas yang ditunjukkan oleh guru haruslah boleh
dilihat dengan jelas, begitu juga dengan panduan tatacara yang disampaikan oleh
guru semasa mununjuk cara. Selain itu, guru akan meminta murid membuat ramalan
tentang jumlah daya geseran dikenakan bagi kelajuan pergerakan objek di
permukaan yang berlainan berdasarkan 3 kaedah POE iaitu Predicting(meramal), Observe (pemerhatian) dan Explain (menerangkan).
Aspek
strategi pengajaran dan pembelajaran, eksperimen lebih kepada berpusatkan murid
dan bahan, di mana murid menjalankan sendiri amali secara berkumpulan bagi mendapatkan jawapan penyelesaian masalah
iaitu tanggapan tentang konsep Daya yang dipelajari. Mereka juga mengendalikan
peralatan dan radas makmal dengan betul,menyimpan semula dan melakar spesimen
serta radas digunakan yang mana secara tidak langsung mereka telah menggunakan
kemahiran manipulatif sains dalam aktiviti pembelajaran.
Demonstrasi
pula lebih berpusatkan guru dan bahan di mana guru banyak memainkan peranan
dalam memberi tunjuk cara langkah demi langkah di hadapan murid. Ia bertujuan
supaya murid lebih jelas dan dapat mengaitkan dengan konsep sains iaitu daya
yang mereka pelajari. Penggunaan bahan pula dapat membantu menjelaskan lagi
penyampaian guru selain dapat menarik minat murid terhadap aktiviti pengajaran
dan pembelajaran.Namun begitu, kaedah ini juga digunapakai untuk memperbetulkan
miskonsepsi mereka terhadap konsep Daya. Guru akan menunjukkan peristiwa
bercanggah melalui demonstrasi agar mereka menyedari bahawa tanggapan mereka
adalah tidak tepat selain mengukuhkan semula pengetahuan mereka.
Penyiasatan
lebih berpusatkan bahan dan murid. Murid akan menjalankan aktiviti untuk
mencari penyelesaian terhadap sifat ingin tahu mereka terhadap konsep sains.
Ini juga lebih menjurus kepada pendekatan inkuiri penemuan. Murid akan berasa
puas dengan hasil pembelajaran dicapai oleh usaha mereka sendiri. Bahan media
bercetak dan media elektronik membantu murid secara langsung dalam usaha
mendapatkan maklumat. Selain itu, pertukaran maklumat melalui perbincangan
bersama guru dan rakan juga dapat menjayakan lagi misi mereka untuk mengukuhkan
pemahaman terhadap Konsep Daya.
Peranan
guru dalam kaedah eksperimen adalah sebagai fasilitator iaitu memantau dan
mengawasi aktiviti yang dikendalikan oleh murid. Guru tidak akan terlibat
sepenuhnya dalam aktiviti amali kecuali bagi kumpulan yang lemah yang harus
dibantu dan dibimbing. Dalam kaedah demonstrasi pula, guru bertindak sebagai
penunjuk cara dan pembimbing dalam aktiviti yang dilaksanakan.Ini disebabkan
oleh kekangan-kekangan yang dihadapi sebagaimana
yang dinyatakan dalam perenggan awal tadi. Dalam kaedah ini juga, pendekatan
inkuiri Suchman iaitu “Permainan 20 Soalan” boleh digunakan yang mana guru
hanya memberi jawapan “ya” atau “tidak” kepada soalan yang dikemukan oleh
murid.Peranan guru dalam kaedah penyiasatan lebih kepada kolaborator dan juga
rakan dalam penemuan sains. Murid boleh mengemukakan soalan yang berkaitan
dengan konsep untuk meluaskan lagi pemahaman mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan