Soalan C
Cikgu Riz ingin mengajar konsep
terang dan gelap berdasarkan Standard Kandungan 4.1 dalam KSSR Tahun 2.
Rancangkan dua aktiviti pengajaran dan pembelajaran dengan menggunakan dua
strategi berbeza yang telah dibincangkan dalam Interaksi 3 bagi membolehkan
Cikgu Riz mencapai standard kandungan di atas. (10
markah)
Strategi Kecerdasan Pelbagai
Fasa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
|
Mengenal pasti sumber cahaya
seperti matahari, lampu, lampu suluh dan api.
|
1. Guru menayangkan sedutan video
Upin dan Ipin sewaktu siang dan kemudian menayangkan lagi sedutan video Upin
dan Ipin semasa waktu malam.
Pemerhatian
2. Kemudian guru bertanya kepada
murid apa yang mereka dapat lihat.
“Berdasarkan gambar-gambar ini, apakah yang dapat kamu lihat?” Murid diberi peluang untuk membuat inferens melalui pemerhatian. Inferens
3. Guru akan membantu murid dengan
memberi klu sekiranya mereka masih tidak dapat meneka.
4. Jika murid berjaya menjawab dengan
betul, guru perlu memuji murid.
|
Visual
|
Penjanaan idea
|
Perbezaan keadaan cerah dan gelap. Membezakan
keadaan terang dan gelap melalui penyiasatan
|
1. Murid dibahagikan kepada 4 kumpulan.
2. Guru memberikan jadual perbezaan antara siang
dan malam.
3. Murid berbincang secara berkumpulan untuk
mengisi jadual tersebut. Mengapakah keadaan menjadi cerah pada waktu siang
dan gelap pada waktu malam.
|
Interpersonal
|
Penstrukturan Semula idea :
|
Menerangkan bagaimana bayang-bayang dihasilkan melalui
aktiviti.
|
1. Setiap kumpulan dibekalkan dengan lampu suluh.
2. Guru juga memberikan kadbod kepada setiap
kumpulan.
3. Murid dikehendaki meletakkan tangan di depan
lampu suluh dan memerhati bayang-bayang yang dihasilkan di atas kadbod. Murid
boleh membuat bentuk bayang-bayang mengikut bentuk yang mereka suka.
4. Kemudian, aktiviti tersebut diulang di luar
kelas.
Membuat perbandingan
|
Kinestetik
Visual
|
Aplikasi
|
Untuk Membezakan keadaan terang dan gelap melalui
penyiasatan.
|
1. Guru membawa murid-murid ke stor berdekatan.
Murid-murid masuk ke dalam stor mengikut kumpulan yang dibahagikan sebelum
ini. Kemudian, pintu stor ditutup.
|
Visual-Ruang
|
Refleksi
|
Perbincangan
|
1. Guru meminta murid untuk mengisi dan
menyiapkan lembaran kerja yang diberi.
2. Murid diminta menceritakan apa yang mereka
belajar sepanjang aktiviti tadi.
M Murid menyanyi lagu Upin dan Ipin dengan
iringan muzik
|
Visual
Interpersonal
Muzik
|
Lembaran kerja
Gambar A
Gambar B
Keadaan
|
Gambar A
|
Gambar B
|
Suasana
(gelap/cerah)
|
||
Lampu (ada/tiada)
|
||
Matahari
(ada/tiada)
|
||
Bintang
(kelihatan/tidak kelihatan)
|
1 ulasan:
Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.
pengkhususan Syarikat.
1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.
Catat Ulasan