1
|
a)
|
Apakah perbezaan di antara pengajaran
secara inkuiri dan pengajaran secara penemuan?
Pengajaran secara penemuan adalah pendekatan berasaskan inkuiri yang
berlaku dalam situasi menyelesaikan masalah dimana murid membina pengetahuan
dan pengalaman lalu dengan pengetahuan semasa dimana murid sendiri memikirkan
jawapan atau mencari penyelesaian kepada masalah.
Kaedah pengajaran yang sesuai dengan pendekatan ini ialah simulasi,
main peranan dan permainan. Kaedah ini dapat membantu guru meneroka nilai dan
interpersonal dalam pengajaran. Ini memerlukan penglibatan murid yang aktif.
Pengajaran secara inkuiri adalah pengajaran
yang melibatkan tingkah laku murid dalam usaha mencari penjelasan yang
rasional berhubung fenomena yang menarik minat mereka. Inkuiri melibatkan
aktiviti dan kemahiran, namun tumpuan adalah proses aktif mencari ilmu ataupun
membina kefahaman berhubung fenomena yang dikaji.
|
||||||||||||||||||||||||
b)
|
Jelaskan dengan tepat dua jenis
pengajaran secara inkuiri.
(8 markah)
Pendekatan inkuiri terbimbing dimana
guru membimbing murid melakukan kegiatan dengan mengemukakan pertanyaan awal
dan terarah kepada perbincangan. Guru berperanan aktif dalam menentukan masalah dan
tahapnya. Pendekatan ini digunakan untuk murid yang kurang berpengalaman
belajar secara inkuiri. Dengan ini murid lebih berorientasikan pada bimbingan
dari guru sehingga murid dapat memahami konsep yang ingin disampaikan oleh
guru. Murid akan diberi tugas yang sesuai untuk diselesaikan samada melalui
perbincangan kumpulan ataupun individu agar mampu menyelesaikan masalah dan
membuat kesimpulan secara mandiri.
Pada
permulaan, guru akan banyak memberi bimbingan dan pada tahap seterusnya
bimbingan dikurangkan agar murid mampu melakukan inkuiri secara mandiri. Bimbingan
yang diberikan merupakan pertanyaan perbincangan yang dapat membawa murid
memahami konsep yang ingin disampaikan. Bimbingan dapat diberikan melalui
edaran lembaran kerja yang berstruktur. Semasa proses pembelajaran guru akan
memantau perbincangan murid melalui pemberian petunjuk-petunjuk dan panduan
yang diperlukan oleh murid.
Inkuiri bebas menempatkan murid seperti
ilmuwan. Murid diberi kebebasan menentukan permasalahan untuk dikaji,
menemukan dan menyelesaikan masalah secara mandiri serta merancang
langkah-langkah yang perlu dilaksanakan.
Ketika ini hanya sedikit bimbingan
diberikan. Kebaikan dari sistem ini ialah murid dapat menemukan jawapan
melalui alternatif yang pelbagai bergantung kepada cara murid membina jawapan
mereka sendiri. Antara kelemahan ialah memerlukan masa yang lama melebihi had
yang ditetapkan dalam jadual waktu kerana murid bebas menentukan masalah yang
ingin di kaji dan mungkin berbeza antara kumpulan atau individu yang lain
untuk dibincangkan.
|
|||||||||||||||||||||||||
c)
|
Kenalpasti dua cabaran utama yang
dihadapi oleh guru sains dalam melaksanakan pengajaran secara inkuiri.
(6 markah)
________________________________________________________________
Guru dan murid memerlukan masa yang lama
untuk mencari jawapan atas masalah yang ingin diselesaikan apatah lagi
apabila ianya melibatkan murid yang kurang berpengalaman dan agak lemah dalam
pelajaran. Guru perlu pakar dalam merancang dan melaksanakan pengajaran ini.
Guru perlu tahu perihal dan tahap kecerdasan murid, sosio ekonomi dan
pengetahuan sedia ada murid sebelum memulakan sesi pengajaran. Guru juga
perlu merancang dengan teliti soalan yang akan dikemukakan dan permasalahan
yang ingin diutarakan agar ianya selari dengan masa dan objektif yang ingin
dicapai.
|
|||||||||||||||||||||||||
2
|
a)
|
Apakah perbezaan utama di antara tiga
strategi pembelajaran dan pengajaran sains yang berikut: ujikaji, eksperimen
dan demonstrasi.
(6 markah)
________________________________________________________________
|
||||||||||||||||||||||||
b)
|
Jelaskan
garis panduan umum bagaimana mengendalikan eksperimen dan demonstrasi.
(4 markah)
|
|||||||||||||||||||||||||
c)
|
Terangkan bagaimanakah Kemahiran Proses
Sains dan Kemahiran Manipulatif boleh dikembangkan dalam diri pelajar melalui
kerja-kerja amali.
(10 markah)
______________________________________________________________
Sains juga
merupakan satu proses yang mengutamakan kaedah inkuiri dan penyelesaian
masalah. Justeru, ia memperkembangkan kemahiran untuk menyisat alam sekitar
yang melibatkan kemahiran berfikir dan strategi berfikir serta kemahiran saintifik.
Ilmu pengetahuan diperoleh sebagai hasil penyiasatan. Inkuiri secara
saintifik juga memerlukan dan membolehkan murid memperkembangkan sikap yang
positif.
Pembelajaran sains menggalakkan sikap saintifik dan nilai murni
termasuk semangat ingin tahu, berfikiran terbuka, tabah dan prihatin terhadap
hidupan dan menghargai alam sekitar. Apabila murid melaksanakan amali, mereka
telah bersedia dengan langkah-langkah yang akan dijalankan. Murid-murid juga
akan mengaplikasikan kemahiran manipulatif dan kemahiran proses sains semasa
membuat hipotesis, membuat inferens, mengawal pembolehubah, menggunakan radas
dan spesimen dan semasa proses mengumpul data serta membuat kesimpulan.
Kemahiran saintifik merupakan kemahiran yang penting untuk menjalankan
sebarang aktiviti mengikut kaedah saintifik. Kaedah seperti eksperimen,
penyelidikan, dan projek merupakan aktiviti
yang menggunakan kemahiran saintifik. Kemahiran saintifik terdiri daripada
kemahiran proses sains dan kemahiran manipulatif.
Kemahiran proses sains ialah kemahiran yang membolehkan murid
mempersoalkan sesuatu dan mencari jawapan
secara bersistem. Kemahiran proses ini terdiri daripada kemahiran yang mudah
kepada yang kompleks.
|
|||||||||||||||||||||||||
Kemahiran manipulatif merupakan kemahiran psikomotor
dalam penyiasatan sains yang memerlukan murid melakukan perkara yang berikut
semasa amali dijalankan:1. Menggunakan dan mengendalikan peralatan dan
bahan sains
dengan betul.2. Menyimpan peralatan dan bahan sains dengan
betul dan
selamat.3. Membersihkan peralatan sains dengan cara
yang betul.
4. Mengendalikan spesimen dengan betul dan
cermat.
5. Melakar spesimen, peralatan dan bahan sains
dengan tepat
Soalan 1Dengan memilih satu atau
beberapa hasil pembelajaran / standard pembelajaran berdasarkan Huraian Sukatan
Sains Rendah / Dokumen KSSR, huraikan dengan jelas bagaimana anda menggunakan
strategi kecerdasan pelbagai untuk mengubahsuai satu aktiviti pembelajaran dan
pengajaran yang anda laksanakan.
Pengajaran
yang mengintegrasikan unsur kecerdasan pelbagai tidak menyekat perkembangan
sikap saintifik dan nilai murni pelajar daripada berlaku. Sikap saintifik dan
nilai murni ialah antara aspek yang perlu diperkembangkan dalam diri murid
melalui mata pelajaran Sains di sekolah rendah. Sikap saintifik dan nilai murni
dalam kalangan murid tetap dapat diperkembangkan di samping pada masa yang sama
memperkembangkan kesemua unsur kecerdasan pelbagai. Perkembangan kesemua
potensi pelajar secara menyeluruh, seimbang dan harmonis adalah selaras dengan
hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan konsep kurikulum bersepadu.
Proses pengajaran dan pembelajaran yang
mengintegrasikan unsur kecerdasan pelbagai mampu mewujudkan suasana pengajaran
yang kondusif untuk berlakunya pembelajaran. Proses pengajaran dan pembelajaran
yang mengintegrasikan kepelbagaian unsur adalah selaras dengan konsep
pembelajaran berasaskan minda dan kurikulum bersepadu.Pengintegrasian unsur kecerdasan pelbagai
dalam proses pengajaran dan pembelajaran akan mewujudkan suasana persekitaran
yang pelbagai yang merangsang otak murid ke arah berlakunya sinaps. Sinaps
ialah proses yang berlaku di dalam otak manusia semasa berlaku pembelajaran
iaitu apabila sel-sel neuron dalam otak saling berhubung antara satu dengan
yang lain di bahagian dendrit (Schunk,2004).Mengikut konsep pembelajaran berasaskan
minda, proses pembelajaranakan
lebih berkesan jika sering berlaku sinaps di dalam otak manusia. Sehubungan
itu, guru-guru tidak ragu akan kesan daripada pengintegrasianunsur
kecerdasan pelbagai dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.Sebaliknya
guru-guru mencuba sebagai pelbagai kaedah atau teknikpengajaran
mereka bagi membantu mengelakkan murid-murid daripadamengalami
kebosanan ketika proses pengajaran dan pembelajaran berlangsungselain
dapat memperkembangkan potensi kecerdasan pelbagai pelajar.
Berikut adalah satu standard
pembelajaran berdasarkan Dokumen KSSR, saya telah menggunakan strategi kecerdasan pelbagai
untuk mengubahsuai satu aktiviti pembelajaran dan pengajaran yang saya
laksanakan.
LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
|
KECERDASAN PELBAGAI
|
Set induksi
(±10 Minit )
|
Keperluan asas benda hidup
-Makanan
-Air
|
1.
Guru bertanya khabar kepada murid-murid.
-Sihat ?
-Sudah makan ?
2. Guru bercerita tentang kepentingan
mengambil makanan. (Sarapan, makan tengahari, dan malam)
3. Guru bertanya murid kenapa kita perlu
makan.
|
Interpersonal
Linguistik
|
Langkah 1
(± 10 Minit )
|
Perbezaan pemakanan haiwan.
Terdapat haiwan yang makan :
a). Tumbuhan sahaja
b). Haiwan lain sahaja
b). Kedua-duanya.
( Rujuk Lampiran )
|
1.
Guru bertanya adakah haiwan juga perlukan makanan
Haiwan
apa yang makan :
a). Tumbuhan
b). Haiwan lain
b). Kedua-duanya.
2.
Guru memberikan murid kad gambar haiwan
3.
Murid diminta memadankan kad gambar haiwan dengan
makanannya.
|
Interpersonal
Visual ruang
|
Langkah 2
(± 20 Minit )
|
Mewarna gambar haiwan yang telah disediakan
a)
b)
c)
d)
|
1.
Murid diberikan lembaran kerja yang mengandungi gambar
haiwan dan makanannya.
2.
Murid diminta untuk mewarnakan setiap gambar haiwan
sama warna dengan makanannya.
|
Visual ruang
|
Langkah 3
(± 10 Minit )
|
Pergerakan haiwan
-Berjalan
-Merangkak
-Melompat
-Terbang
-Berenan
|
1.
Guru memainkan lagu “Bangau oh Bangau”
2.
Murid-murid di arahkan mengikut pergerakan haiwan
mencari makan yang di demonstrasikan oleh guru.
3.
Guru bersama – sama murid membuat pergerakan mengikut
giliran
-
Murid lelaki melakukan pergerakan
-
Murid perempuan melakukan pergerakan
|
Kinestetik
|
Penutup
(±10 Minit )
|
Ingat kembali :
Keperluan asas haiwan dan pemakanan
haiwan
|
1. Murid-murid
ditayangkan dengan video nyanyian berkenaan dengan haiwan dan seterusnya
diminta untuk menyebut semula apakah haiwan yang telah mereka lihat di dalam
video tersebut.
2.
Murid kemudianya akan ditanya semula apakah yang telah mereka
pelajari.
|
Interpersonal
Muzik
|
1 ulasan:
Perkongsian idea yang baik sebagai rujukan praktikum bakal-bakal guru mahupun guru sains sendiri.
Tahniah dan terima kasih.
Catat Ulasan