Sabtu, 25 April 2009

BOHSIA

Hmmm.Bohsia.Jangan Pilih Jalan Hitam.Sedap tajuk tu. Mengembalikan nostalgia waktu muda2 dulu...chop..aku bukan bohsia...tapi environment aku begitu. Area bangsar termasuk sekolah aku tahun 1994-1996 memang meledak lah kes bohsia ni. aku no konservatif sket...maklumlah diberi didikan agama dan peringatan tiap2 hari oleh abah aku lar...jgn hampiri dosa besar...sebab dosa kecik pun tak terampun agaknya...sebab kita ni tak sedar kita ada buat dosa..sebab tu sebagai muslim eloklah kita beristighfar sekurang2nya 100x setiap hari minta diampunkan dosa2 yang kita tak sedar tu.
Sebut pasal bohsia..aku mmg tak campur geng ni.aku takut.tapi nak dijadikan cerita aku terjebak jugak...kawan baik aku nih bercampur ngan bohsia, geng hisap ganja, curi motor, rempit(masa tu blum ada istilah rempit..kami panggil mat motor jerk). so aku pun terjoin lepak ngan diorang...sembang sembang n gelak2....aku rasa seronok sangat sampai tak ingat nak balik umah..aku sekolah pagi malam baru balik rumah...sebab tak sedar punye seronok lepak ngan diorang ni...sampai satu tahap...abah aku tegur aku dan cakap macam ni kat aku...kalau malas nak belajar kawin teruslah.aku citerlah...aku tak ingat nak balik pasal seronok ngan kawan baru...last2 abah aku tanye..sampai biler aku nak seronok tanpa matlamat hidup macam tu???....lepas tu aku terfikir cakap abah aku tu...aku sempat berpatah balik ke pangkal jalan. kesimpulannya bila anak2 remaja terjebak dalam geng2 ni..kita jgn melenting marah diorang..tapi tanya kenapa diorang seronok ngan geng2 nih n ape diorang nak dalam hidup diorang....bile aku dikaunseling sebegitu n diingatkan pasal dosa dan pahala..aku leh accept n alhamdulillah aku selamat dari memilih jalan hitam.ape ape pun..jgn pandang hina pada sesiapa tetapi berdoalah agar kita tidak termasuk dalam golongan ini dan doakan mereka kembali ke pangkal jalan..bukan menghina bukan dengan makian, cacian.amin

3 ulasan:

eeeda berkata...

Teruja akak nak baca ceta bohsia nie....ingat hang pe tengok wayang ceta bohsia....dengan anak kecil tu....tu pentingnya tegur menegur antara kita nie...jangan sentiasa ingat kita betul je...esok dah jatuh susah nak bangun....

Tanpa Nama berkata...

hish nak citer psl bohsia ni..tak sanggup lah ... ngeri dibuatnya...hmm sebut pasal bohsia ni mmg nak tgk pun kat wayang...hihihu...dok pikir hari yang sesuai;sian lak kat baby ku yang baik hati tu

nina berkata...

nina dh tgk cita bohsia tu...sedap gak cita tu..tp nina xberminat pun la nk terlibat ngn benda2 cam2..

PertembunganTamadun